Mikrokirurgisk behandling av rygg- og nakkeplager

Oslofjordklinikken Vest tilbyr kirurgisk behandling av slitasje, tranghet og skiveutglidning i nakke og rygg. Våre dyktige og erfarne nevrokirurger Ben Heskestad, Bjarne Lied og Kåre Ekseth har til sammen over 30 års erfaring innen kirurgi av rygg og nakke, og hjerne. Ved alle våre nevrokirurgiske inngrep er det alltid to kirurger til stede.

Nevrokirurgene har publisert flere vitenskapelige artikler innen fagfeltet. Nederst på denne siden kan du finne linker til noen av artiklene.

Ryggsmerter?

De fleste mennesker vil i løpet av livet ha rygg- og/eller nakkeplager som kan vare i kortere eller lengre tid. Som regel er disse plagene forbigående, og de fleste blir bra etter 6-12 uker. Årsakene til disse smertene kan være mange og i enkelte tilfeller er det viktig å få stilt en tidlig diagnose. Dette gjelder spesielt ved lammelser og problemer med naturlige funksjoner.

De fleste tilstander med smerter i ryggen trenger ingen spesiell behandling, mens andre sykdommer som prolaps (skiveutglidning), spinal stenose (trange nervekanaler i ryggen) og andre alvorlige sykdommer vil trenge spesialisert behandling og noen ganger operasjon.

Nakkesmerter?

De fleste mennesker vil i løpet av livet ha rygg- og/eller nakkeplager som kan vare i kortere eller lengre tid. Som regel er disse plagene forbigående, og de fleste blir bra etter 6-12 uker. Årsakene til disse smertene kan være mange og i enkelte tilfeller er det viktig å få stilt en tidlig diagnose. Dette gjelder spesielt ved lammelser, nummenhet og strålesmerter til hender/fingre, og ved gangproblemer med samtidige nakkesmerter.

Oppbyggingen av nakken er kompleks og årsaken til at slitasje kan gi smerter og funksjonsnedsettelse er mange. Slitasje i nakken, eventuelt i kombinasjon med skiveutglidning (prolaps), er en hyppig årsak til smerter i nakken. Dette kan være ledsaget av hodepine og utstrålende smerter til skuldre/armer eller hender/fingre. Man kan ikke operere alle som har nakkesmerter, men moderne kirurgisk teknikk kan hjelpe mange. Dersom kirurgi ikke er aktuelt for deg, finnes det andre metoder som kan redusere dine plager, og våre nevrokirurger kan gi deg råd om dette.

Nevrokirurgi:

Nakkeprolaps

Dette er operasjoner som i Norge bare utføres av nevrokirurger. En del av skiven mellom to virvler i nakken har glidd ut og trykker på nervevevet i nakken. Dette kan noen ganger være svært alvorlig, og ved feil diagnose eller forsinket behandling , kan dette gi varige skader på nervesystemet. Kombinasjon av nakkesmerter og utstrålende smerter i armen og til fingrene kan være et symptom på prolaps i nakken. Noen ganger kan man ha kraftsvekkelse i armen, eller hånden og/ eller gangvanskeligheter, og dette er meget alvorlige varseltegn.

Ryggprolaps

Rygglidelser forandrer livet til mange mennesker. Skiveutglidning i korsryggen (ryggprolaps/isjias) kan være en årsak til smerter i ryggen. Dette kan i tillegg til sterke ryggsmerter gi utstråling til benet/foten. Prolapset kan trykke på nervevevet i ryggen, og noen ganger gi alvorlige varige skader om det ikke behandles på riktig måte. Smerter, nedsettelse av følelse i huden og lammelse av kraften i benet eller foten kan bli permanente ved feil eller for sen behandling av prolaps i ryggen.

Spinal stenose

Rygglidelser forandrer livet til mange mennesker. Med alderen kan man få påleiringer i ryggen som gjør at det blir trangt for nervevevet. Spesielt er nakken og korsryggen utsatt for dette. Bak ryggmargen og mellom virvlene er det et bånd (ligamentum flavum), som blir tykkere med årene og kan redusere plassen for ryggmargen og nerverøttene. Dette i kombinasjon med gradvis tørrere mellomvirvelskiver gjør at nervene, som går til hendene samt beina og føttene, får for lite plass.

Konsultasjon:

Time hos nevrokirurg

Fra kr. 3.900,-

Konsultasjon hos nevrokirurg Kr. 3 900,-
Kontrolltime hos nevrokirurg Kr. 2.300,-

Sentralbord: 51 31 20 00

Vakttelefon: 94 82 20 32

(Gjelder operasjonspasienter kveld/natt/helligdager/helg)

For timebestilling, spørsmål eller andre henvendelser kontakt oss på telefon 51 31 20 00 mellom kl. 08.00-16.00 (mandag-fredag).

Etter kl.16.00 på hverdager samt lørdag og søndag, vennligst benytt kontaktskjema, så kontakter vi deg på telefon mellom kl. 08.00-16.00 påfølgende virkedag.

Send oss en uforpliktende henvendelse.

OBS: ikke send sensitiv informasjon!